![](/media/lib/35/lhc-5-6293fa5f4f4cdfd01475ff325609276a.jpg)
Wielki Zderzacz Hadronów i pytania o wszechświat
10 września 2008, 10:10Środa 10 września 2008 roku przejdzie do historii nauki jako dzień, w którym oficjalnie uruchomiono Wielki Zderzacz Hadronów (LHC - Large Hadron Collider), potężny instrument naukowy, który będzie badał najmniejsze cegiełki wszechświata.
![](/media/lib/53/wozek1-def735d462ff079f4b74833b57aa9d63.jpg)
Nowy wózek dla inwalidy
28 sierpnia 2009, 11:45Centrum rozwojowo-badawcze Veda International Robot, które zostało zorganizowane przez uniwersytety Kiusiu i Wased oraz kilka firm, zaprezentowało nowy typ elektrycznego wózka inwalidzkiego o nazwie Rodem.
![](/media/lib/67/intelowa-fotonika-de06c9be5c69ba0f3a3952a871b4bd71.jpg)
Fotoniczne 50Gb/s Intela
27 lipca 2010, 19:39Intel poinformował o dokonaniu niezwykle ważnego kroku na drodze do zastąpienia podzespołów elektronicznych układami fotonicznymi. Koncern pokazał prototyp pierwszego w historii bazującego na krzemie łącza optycznego ze zintegrowanym laserem. Już w tej chwili jest ono w stanie przesyłać dane na duże odległości z prędkością 50 gigabitów na sekundę.
![Pentagon© Ken Hammond, US Air Force](/media/lib/94/n-1182506369_462637-7b6be45a9defdc02d7d413b981f5490d.jpeg)
Niezabijające zabawki Pentagonu
4 stycznia 2012, 11:42Badacze z organizacji Public Intelligence opublikowali informację dotyczącą broni, która nie zabija, a którą chce budować lub udoskonalać Pentagon. Taka broń ma posłużyć przede wszystkim do rozwiązywania konfliktów bez eskalowania przemocy i wywoływania niechęci czy nienawiści do żołnierzy.
![](/media/lib/174/n-dut_racing_team-77201e774f263eb68db553058a1a355c.gif)
Rekordowe przyspieszenie elektrycznego samochodu
25 września 2013, 12:09Studencki zespół DUT Racing z Uniwersytetu Technologicznego w Delft w Holandii pobił rekord przyspieszenia od 0 do 100 km/h dla pojazdu elektrycznego. Poprzedni rekord wynosił imponujące 2,68 sekundy. Teraz został poprawiony do 2,15 s
![](/media/lib/262/n-nowe-baterie-de80551d827151733789471bdaff4bc2.jpg)
Polacy opracowali nowy typ ładowalnych baterii
14 grudnia 2016, 12:46Polacy opracowali nowy typ ładowalnych baterii. Bezpieczniejszych, bardziej wydajnych i ekologicznych. Wynalazek można zastosować nawet do samochodów elektrycznych czy większych maszyn.
![](/media/lib/349/n-mercedes-bf6f3789774c8e86165acdc2b8be8815.jpg)
Mercedes zapowiada koniec silników spalinowych
14 maja 2019, 09:15Mercedes-Benz oświadczył, że do roku 2039 chce zaprzestać sprzedaży pojazdów z tradycyjnymi silnikami spalinowymi. Po tej dacie w ofercie niemieckiego giganta znajdą się wyłącznie pojazdy z silnikami nie emitującymi węgla
![](/media/lib/473/n-jefferson2-13d2c49552f6b88f836b8b9bf7059256.jpg)
Precyzyjne pomiary neutronowej „skórki” jądra atomu zmieniają wiedzę o gwiazdach neutronowych
30 września 2021, 12:48Fizycy z Thomas Jefferson National Accelerator Facility (TJNAF – Jefferson Lab) zmierzyli z niezwykłą dokładnością grubość neutronowej „skórki” tworzącej otoczkę jądra ołowiu. Na łamach Physical Review Letters poinformowali, że grubość ta wynosi 0,28 milionowych części nanometra. A ich pomiary mają duże znaczenie dla określenia struktury i rozmiarów... gwiazd neutronowych.
![](/media/lib/19/1196933650_265919-ee896b51d73aef04283f6878abc9ac04.jpeg)
Rafa na prąd
5 grudnia 2007, 23:47Obserwowane obecnie zmiany w środowisku oceanicznym i działalność ludzka prowadzą do systematycznego niszczenia raf koralowych. Okazuje się jednak, że człowiek może również przywrócić koralowcom część dawnej świetności. Dowodzą tego rafy w pobliżu wyspy Bali, do niedawna dewastowane przez rosnące temperatury wody oraz połów ryb z użyciem toksycznych chemikaliów czy materiałów wybuchowych. Ostatnio jednak koralowce mają się tam coraz lepiej, jednak pod warunkiem, że zostały przyczepione do podwodnych metalowych konstrukcji, przez które przepuszczono prąd elektryczny.
![](/media/lib/43/hybridmotor_l-ce1c9ba412567c4a1c61e83104e33d30.jpg)
Szwajcarska hybryda
3 lutego 2009, 13:36Naukowcy z prestiżowego Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Technologicznego (ETH) w Zurichu rozważają koncepcję hybrydowego silnika pneumatycznego. Jego główne zalety to zużycie paliwa porównywalne z hybrydami elektrycznymi przy jednoczesnych mniejszych kosztach produkcji silnika.